Topuk Dikeni – Nedeni ve Tedavi Yöntemleri

Topuk dikeninin oluşma sebebi ayak tabanındaki aşırı zorlanmadır. Ayak tabanındaki tendon dokusunun topuğa yapışma yerinde gerilme, zorlanma nedeniyle zaman içerisinde minik yırtık ve zedelenmeler oluşur. Daha sonra oluşan doku iltihabı ve sertleşmesi, yerini kemikimsi bir yapıya bırakır. Bu da röntgen filminde topuğa batmış bir diken gibi görünür. Ağrı, dokuda meydana gelen zedelenmeden kaynaklanmaktadır.  Aslında, oluşan kireçlenme vücudun zedelenmeye karşı verdiği reaksiyondur. Topuk kemiğinin altında topuk dikeninin oluşması bir anda gerçekleşmez. Aksine aylar süren bir zamana yayılır. Genel olarak topuk dikeni, ayak kas ve bağlarının zorlanması ve topuk kemiğini saran zarın aşınması sonucu ortaya çıkar.Topuk dikenine özellikle, koşma ve sıçrama aktivitelerine büyük zaman ayıran sporcularda sık rastlanır. Topuk dikeni nedenlerini, bu duruma yönelik risk faktörlerini ve risk altında olanları şu şekilde sıralayabiliriz.

• Orta yaşlı olmak
  • Ayak kemerinin çökmesi
  • Aşil tendon gerginliği
  • Uzun yürüyüşler yapmak
  • Topuk kemiğine, bağlara ve topuk yakınındaki sinirlere fazla baskı yapan yürüme bozuklukları
  • Özellikle sert zeminde koşma ve sıçrama hareketleri
  • Ayağa uymayan, küçük gelen ve ayak kemerini gerektiği gibi desteklemeyen ayakkabılar
  • Fazla kilolu ve obez olmak
  • Yaşlanmayla birlikte esnekliğini kaybeden ayak tabanı zarı ve topuktaki koruyucu yağ yastıkçığının incelenmesi
  • Diyabet
  • Günün büyük bir kısmını tek ayak üzerinde geçirmek
  • Ayak kemerinin çok yüksek ya da düz olması
  • Henüz kaslar hazır olmadığı halde, aniden yoğun bir fiziksel aktiviteye girişmek (özellikle sadece hafta sonu spor yapanlar)

Topuk dikeni koşarken veya yürürken ağrı yapabilir. İltihap, kemiksi çıkıntı oluşacak kadar ilerlemişse topuktaki ağrının nedeni genellikle bu çıkıntı değil ama bu çıkıntının zarar verdiği yumuşak doku zedelenmesidir.Pek çok kişi topuk dikeni ağrısı tarif ederken, özellikle de sabah uyandıklarında ayağa kalkar kalkmaz topuklarına iğne batmış ya da bıçak saplanmış gibi bir acı hissettiklerini söyler. Günün ilerleyen saatlerinde kişilerin hissettiği bu acı künt bir ağrıya dönüşür. Ağrı sert zeminde yürürken merdiven çıkarken ya da ağır bir yük kaldırıldığında kötüleşir. Uzun saatler oturduktan sonra ayağa kalkıldığında keskin acı geri döner. Topuk dikeni ağrısı, kişinin yürümesini ve günlük işlerini sürdürmesini zorlaştıracak kadar kötüleşir.

Topuk Dikeni İçin Tavsiyeler

1. Topuk dikeni için önerilen egzersizlerin hangileri olduğunu en iyi bir fizyoterapistten veya doktorunuzdan alabilirsiniz.
  2. Sabah henüz yatakta uzanırken yapacağınız esneme hareketleri ayağı ve baldırları gevşeterek güne daha kolay başlamanızı sağlayabilirsiniz.
  3. Topuk dikeni egzersizlerinin gün içerisinde birkaç defa tekrarlanması gerekebilir.
  4. Spor yapıyorsanız, ana hareketlere geçmeden önce ısınma ve spor sonrasında soğuma hareketleri yapmayı ihmal etmeyin.
  5. Eğer koşu egzersizi yapıyorsanız haftada birkaç kez kısa mesafe koşmak, haftada tek sefer uzun bir koşuya çıkmaktan daha iyidir.
  6. Eğer aniden başlayan bir ağrı varsa ağrı geçene kadar ayağınızı dinlendirin. Dinlenme sırasında ayağınıza buz kompresi yapabilirsiniz. Fazla sıkı sarmamak şartıyla elastik bir sargı beziyle ayağınızı destekleyebilirsiniz. Altına bir sandalye ya da yastık koyarak ayağınızı biraz yüksekte tutmanız da işe yarayacaktır.
  7. Ayakkabı alırken ayağınıza uygun, ayak sağlığını gözeten, kaliteli ürünler almaya özen gösterin.
  8. Topuğu desteklemek için ayakkabınızın içine topuk dikeni yastığı denilen koruyuculardan yerleştirebilirsiniz.
  9. Ayakkabı içine ayak kemeri destekliyicisi koyabilirsiniz.
  10. Tabanı sert olan ya da topuklu ayakkabı giymekten kaçının.
  11. Eğer fazla kilolarınız varsa kilo vermek ayak sorunlarını çözmenizi ve sorunların tekrarlanmamasını sağlayabilir.
  12. Doktorunuzun verdiği iltihap giderici ilaçlar da iyileşmeyi hızlandırabilir.
  13. Topuk dikeni tedavisi için fizik tedavi programının yanında son yıllarda ESWT (şok dalgası tedavisi) veya PRP gibi zedelenen dokuları yenileyip iyileştirmeyi hedefleyen tedavi yöntemleri öne çıkmaktadır. Merkezimizde fizik tedavi uzman doktorumuzun belirleyeceği program çerçevesinde tüm tedavi yöntemleri uygulanmaktadır.