Parkinson “SON” Değildir …

Parkinson hastalığı kronik nörolojik bir hastalıktır. Parkinson hastalığı, beyinde bulunan ‘dopamin’ adındaki maddenin eksikliği ile ortaya çıkar. Yaş ilerledikçe beyinde dopamin salgılayan hücrelerin azalması veya hasara uğraması sonucu gelişen hastalık hareket bozukluklarına ve istem dışı hareketlere yol açar.

Parkinson Tanısı Nasıl Konur?

Parkinson hastalığının tanısı klinik bulgularla konulmaktadır. Özellikle yaşı ileri hastalarda vücudun bir tarafında daha ön planda olmak üzere ellere “para sayar” tarzda titreme, hareketlerde yavaşlama, kolların vücut salınımına iştirak etmemesi ve vücuda yapışık olarak yürünmesi, bakışlarda donuklaşma ve yüz mimiklerinde azalma ile birlikte “maske yüz” diye ifade edilebilen yüz hali, küçük adımlarla ve öne eğilerek yürüme bu hastalığın başlangıç safhasında olunabileceğini düşündürmeli ve hastalar bir nöroloji  uzmanına başvurmalıdır.

Parkinson Hastalığı Kimlerde Görülür?

Hastalığın belirtileri 40-70 yaşları arasında, sıklıkla da 60’lı yaşlarda başlar.Tüm Parkinson hastalarının sadece %5’inde hastalık başlangıç yaşı 20 ile 40 yaşları arasındadır. Genç yaş grubundaki bu hastalarda genetik nedenler söz konusu olabilir. Parkinson hastalığı erkeklerde kadınlara oranla biraz daha sık görülür.

Türkiye’de 100 bin civarında parkinson hastası olduğu tahmin edilmektedir. Her yıl yaklaşık 10 bin civarında hastaya teşhis konulmaktadır. Tüm dünyada ise 10 milyon hasta olduğu tahmin edilmektedir.

Parkinson Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

• Titreme
  • Hareketlerde yavaşlama ve zorlanma
  • Kaslarda sertleşme
  • Yavaş yürümek, yürürken ayakları yere sürmek
  • Vücudun öne doğru eğimine şekilde durması
  • Depresyon, sıkıntılı ruh hali
  • Kas ağrıları
  • Konuşma bozukluğu, kısık sesle ve donuk konuşmak
  • Yürürken kolların sallanmaması
  • Terleme, hipotansiyon (tansiyon düşüklüğü)
  • Yutma zorluğu
  • Yazdıkların okunaksız olması, küçük yazılmaya başlanması

Parkinson Hastalarında Fizik Tedavi ve Rehabilitasyonun Amacı

• Günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlık kazandırmak
  • Yaşam kalitesini ve fonksiyonelliği arttırmak
  • Genel koordinasyonu iyileştirmek

Parkinson Hastalarında Önerilen Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yöntemleri ve Sonuçları

• Manuel Terapi ve Mobilizasyon teknikleri ile eklem ve kas sertlikleri azaltılır.
  • Yürüyüş eğitimi ile yürüyüş bozuklukları düzeltilir.
  • Denge ve koordinasyon geliştirilerek hastanın sık düşmesi engellenir, titremeleri azaltılabilir, emniyetli olarak yere düşme ve yerden kalkma öğretilir.
  • Dirençli egzersizlerle kas kuvveti arttırılır, düzgün duruş posturü kazandırılır, ağrılar azaltılır veya giderilir.
  • Solunum egzersizleri  ile solunum derinliği arttırılır, yorgunluk ile mücadele edilir.

Parkinson hastalarında erken başlayan egzersiz programı ile vücudun kas yapısını korumak, eklemlerdeki hareket yeteneğini kaybetmemek ve fiziksel problemlerin başlamasını geciktirmek mümkündür.

UNUTMAYIN..! Kaslarınızdaki gevşeme ve rahatlama fikirlerinizi de olumlu yönde değişmesine ve kendinizi iyi hissetmenize yardım edecektir.