Kinezyolojik Bantlama Nedir?

Kinezyolojik Bantlama, orijinal adı ile Kinesio Taping  fizik tedavi ve rehabilitasyon alanında son yıllarda popüler olan faydalı bir uygulamadır. Kinezyolojik Bantlama spor yaralanmalarında, ortopedik, nörolojik, onkolojik ve pediatrik hastaların rehabilitasyonunda yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu uygulama ile hastanın  ağrıları azaltırken hareket açıklığı arttırabilir, kas aktivitesi harekete geçirilebilir veya engellenebilir,  propriyosepsiyonu (eklemlerin boşluktaki pozisyonunu, konumunu, hareketini algılama duyusudur) geliştirmede kullanılabilir.

Kinzyolojik Bantlamanın Etki Mekanizması

Kinezyolojik  Bantlama, yumuşak doku patolojilerinin birçoğunda ağrıyı azaltarak dolaşımı arttırır ve kas spazmının rahatlatılmasını sağlar. Kinezyolojik Bantlamanın temel felsefesi kasın bantlanmasının eklem çevresinin bantlanarak hareketsiz bırakılmasından daha etkin olduğudur. Eğer bir kas aşırı kullanım ile çok uzun süre çalışmak durumunda kalır veya kapasitesinin üzerinde yüklenirse kas dokusunda küçük ya da büyük boyutlarda yaralanmalar oluşur. Neticesinde yangılı bir durum meydana gelir; ağrılı ve yangılı kaslar ödem nedeniyle şişerek yer aldıkları bölgede alanı daraltarak lenfatik akıma engel olur ve ayrıca cilt altında yer alan ve ağrı duyusunu yaratan sinir uçlarını da uyararak kişide ”ağrı ve rahatsızlık hissi” uyandırır. Kinezyolojik bant, uygulandığında cildi yukarı kaldırıp deri ile kasların arasındaki boşluğu arttırmakta ve bölgede yaralanma sonucu oluşan baskıyı hafifletmektedir. Yaralanma bölgesindeki baskının azalması hem dolaşım ve hareketi arttırarak o bölgedeki yangının azalmasına, hem de deri altındaki sinir uçlarının serbestleşerek ağrı alıcılarının uyarılmasına engel olur ve sonuçta ağrısız hareket etme imkanı sağlanmış olur. Kinezyolojik Bantlama tekniğinin temel amacı bu yolla ağrısız hareketi sağlamak ve iyileşmeyi hızlandırmaktır.Özellikle uzunlamasına ince kesilmiş Kinezyo bantlarının birbirlerine paralelel veya çapraz uygulanmasıyla, bu kaldırma etkisiyle bandın altında bölgede daha düşük basınçlı bir alan yaratılır. Bu basınç farkı nedeniyle akut travma ve evre 1 lenf ödem nedeniyle oluşan şişliklerin giderilmesinde Kinezyo bantlama kullanılabilir.

Fizik tedavi ve rehabilitasyon programı ile birlikte yapılan Kinezyolojik Bantlama, iyileşme sürecine destek vermekte ayrıca ilişkili gözükmese bile başka tedavi bölgelerinin de tedavi programına dahil edilmesine olanak sağlamaktadır.

Özel DU-ÇE Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Merkezi’nde, uzman doktor ve fizyoterapistler tarafından yapılan bu uygulama kas ve bağ dokusuna destek olmak, dolaşımı destekleme ve ağrıları geçirmek gibi farklı amaçlarla kullanılmaktadır.

Kinezyolojik Bantların Özellikleri

Kinezyolojik bantlar, ince ve hassas dokunmuş pamuklu bir malzemeden imal edilmiştir. Bantların alt kısmındaki yapışkan yüzeyde özel hava kanalları mevcuttur, bu sayede ıslanma veya terleme durumunda çok hızlı kurur ve cilt üzerinde kalır. Cilt  üzerinde ortalama 4-7 gün kalan bantların en önemli özelliklerinden biri de cildin esneme kapasitesine uyumlu oluşudur. Böylece kişinin hareketlerine paralel olarak ciltte oluşan gerilme ve gevşemelere uyum sağlayabilmektedir. Bantların yapısında ciltte alerji yaratabilecek lateks veya benzeri herhangi bir etken madde içermediği bulunmaz. Gerekli durumlarda birbiri üzerine katmanlar oluşturacak şekilde de uygulanabilmektedir.

Kinezyolojik Bantlamanın Uygulanabileceği Durumlar

• Boyun, sırt, bel, diz, omuz, ayak bileği, el bileği, dirsek gibi omurga ve eklemlerde ağrıya yol açan mekanik sorunlar,
  • Yumuşak doku-kas ağrıları, bölgesel kas spazmları, eklem burkulma ve zorlanmaları,
  • Skolyoz (omurga eğriliği), duruş bozuklukları, bazı ortopedik cerrahi girişimler sonrası,
  • Eklem kireçlenmesi (osteoartrit),
  • Kas-iskelet sistemi travmaları,
  • Spor yaralanmaları, tendon iltihaplanmaları (tendinit),
  • Topuk dikeni,
  • İnaktivite, immobilizasyona bağlı kas güçsüzlükleri,
  • Ayaktaki bazı deformiteler (halluks valgus,çekiç parmak,topuk dikeni)
  • Sinir sıkışmaları ve sinir zedelenmeleri,
  • Beyin felçleri,
  • Doğumsal brakial pleksus lezyonları
  • Multipl skleroz (MS),
  • Merkezi sinir sistemi yaralanmaları ( kafa travması, omurilik yaralanmaları)
  • Serebral palsi (SP)
  • Lenfödem,
  • Fiziksel aktive ve sportif faaliyet öncesi kas ve eklem çevresi dokularına destek vermek suretiyle koruyucu amaçlanır.
  • oyun-sırt-bel ağrısına neden olan mekanik sorunlar
  • Kas-iskelet sisteminde yumuşak doku travmaları(tendinit,bursit,kas zorlanmaları)
  • Eklem instabiliteleri(oynaklığı)
  • Postür bozuklukları
  • Hareketsizliğe bağlı kas güçsüzlükleri
  • Fiziksel aktivite ve sportif faaliyet öncesi kas-eklem çevresi dokularına destek vermek suretiyle koruyucu amaçla
  • Nörolojik hastalıklarda görülen kas kuvvet yetersizlikleri
  • Karpal tünel sendromu gibi tuzak nöropatileri
  • Lenfödem

Kinezyolojik Bantlamanın Faydaları

Kinezyolojik Bantlamanın Yan Etkileri

Kinezyolojik bant kullanımına bağlı uygulanan bölgede cilt reaksiyonları görülebilmektedir. Bunlar allerjik reaksiyonlar veya lokal irritasyon şeklinde olabilir. Allerjik reaksiyon çoğunlukla bandın yapışma özelliğini sağlayan poliakrilat yapıştırıcıya karşı gelişir. Daha nadir olarak bandın rengini veren boyaya karşı da ortaya çıkabilir. Böyle bir durumla karşılaşıldığında bant çıkarılmalıdır.

Uygulanan cilt alanında ve bandın kenarlarında hafif kızarıklık, yüzeyel soyulma gibi lokal irritasyonlar bandın fazla gerilmesi veya fazla basınçla uygulanması, yanlış teknik kullanılması, cildin çok ince ve hassas olması, fazla hareketli bir bölgede uygulama, bandın suya fazla maruz kalması, çok uzun süre ciltte kalması gibi nedenlerle oluşabilir. Bant kullanımına bir süre ara verildikten ve cilt yüzeyi normale döndükten sonra bant tekrar uygulanabilir.

Kinezyolojik Bantlama Kimlere Uygulanamaz?