Multipl Skleroz (MS) Rehabilitasyonu

MS otoümmin bir hastalıktır. Beyin ve omuriliği (merkezi sinir sisteminin) hastalığı olan MS’de normalde bakterilere ve virüslere karşı savaşan bağışıklık sistemi hücrelerinin dışarıdan gelen zararlı organizmalar yerine vücudun sinir sistemine karşı atağa geçmesi ve hastanın kendi kendine zarar vermesi ile oluşur. Bunun sonucunda bilinçli ve bilinçsiz tüm hareketlerimizi kontrol eden merkezi sinir sisteminin fonksiyonları bozulur ve beynin görme, konuşma, yürüme gibi fonksiyonları üzerindeki kabiliyeti zarar görür.

Genellikle 20-40 yaş aralığında genç erişkinlerde ve daha çok kadınlarda görülen MS hastalığı bir ömür boyu devam eden kronik  hastalıktır. Evreleri vardır ancak erken teşhis de ilerlemesi geciktirilebilir, hastanın bilinçlenmesi, bağımsız, rahat ve üretken olması sağlanabilir.

Yapılan birçok araştırmada, MS hastalığının risk faktörleri arasında sigara içmek ve D vitamini eksikliği olduğu gözlemlenmiştir. Bazen de genetik yatkınlık ve çevresel faktörler, aşırı stres bu hastalığın oluşumunu tetiklemektedir.

Teşhis ve Tedavi

MS teşhisi Nöroloji Uzman Doktoru tarafından konur. Hastalık öyküsü, ayrıntılı nörolojik muayene ile yumuşak doku hassasiyeti en yüksek olan görüntüleme yöntemi MR teşhis için belirleyicidir.

Günümüzde MS için kesin bir tedavi yoktur. Fakat hastaların bağımsız, rahat ve üretken olmalarını sağlamak için çok şey yapılabilir.

1.Genel Vücut Sağlığını Korumak: Herkes gibi MS hastalarının aktivitelerini sürdürmeleri, besin değeri yüksek bir diyet uygulamaları, kendilerini iyi hissetmek ve dirençlerini korumak için yeterince dinlenmeleri gerekir. Enfeksiyonların, özellikle solunum veya idrar yolları enfeksiyonlarının anında tedavi edilmesi son derece önemlidir.

2.Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon: MS rehabilitasyon programı, sadece ağır motor bozukluğu olan hastalar için değil tüm MS hastaları için kişiye özel, amaca yönelik, gerçekçi ve sürdürülebilir olmalıdır. Fizik tedavi ve rehabilitasyon programının amacı, özürlülüğün ve engelliliğin giderilmesi veya azaltılması ve hastaya fonksiyonel bağımsızlık kazandırılmasıdır. Egzersiz programları ve kasların çalıştırılması hastaların akut atak döneminin izlerini silmesine ve kas spazmlarının giderilmesine yardımcı olur. Barlar ve diğer yardımcı aletlerle yapılan çalışmalar birçok hastanın kendine güvenini arttırır. Hastanın yaşam kalitesini iyileştirmek, günlük hayatını bağımsız olarak sürdürmesini sağlamak, el ayak becerilerini arttırmak için kas iskelet sistemine yönelik rehabilitasyon programı Fizik Tedavi Uzman Doktoru tarafından kişiye özel hazırlanır ve fizyoterapist tarafından uygulanır.

3.Ozon Tedavisi : Tamamlayıcı Tıp yöntemlerinden biri olan Majör Ozon Tedavisi, vücuttaki oksijen seviyesini yükselterek MS hastalığının bağışıklık sistemine karşı geliştirdiği reaksiyonu normal seviyelere indirmeye yardımcı olur. Klasik MS tedavisinin modalitesini arttıran ve baskılanan bağışıklık sistemini güçlendiren ozon terapi ayrıca MS ile ortaya çıkan inflamatuar (yangısal) ortamı normale döndürür. Hücre yenilenmesini hızlandırarak eklem ağrılarını azaltır. Genellikle 8-10-12 seans planlanan Majör Ozon Tedavi uygulamaları Fizik Tedavi Uzman Doktorumuz tarafından planlanır.

4.Manuel Tıp Uygulamaları : Ayrıca atak dönemi sonrası oluşan kas spazmları ile kas sertleşmelerini, eklem kısıtlılıkları tedavisi için Manuel Terapi, Osteopati, Refleksoloji ve Medikal Masaj uygulamaları  önerilmektedir.

5.Psikoterapi ve Danışmanlık: Hayat boyu süreceği bilinen MS hastalığında kişinin kabullenmesi ve tedavi sürecine uyum sağlaması güç olabilir. Bu nedenle kişisel ve grup terapileri hastalara ve ailelerine depresyon, korku ve MS hastalığının yol açtığı sınırlamalarla mücadelede yardımcı olur.

6.İlaç Kullanımı:  MS’in ilaçla tedavisinin iki ana hedefi vardır. Birinci hedef,  sık atak geçiren ve kalıcı özürlülük gelişme eğilimi gösteren hastalarda sinir dokusu içerisindeki iltihabi süreci etkilemek ve sürekli kontrol altında tutmak için ilaç kullanmak gerekir. İkinci hedef ise bazı şikayetleri (kas spazmları, kas sertlikleri, idrar problemleri,yorgunluk gibi) ortadan kaldırmak için önerilecek ilaçlardır.

7.Sürekli izleme: Hastalığın seyri önceden tahmin edilemez, gereksinimler ve sakatlıklar değişebilir. Bu nedenle sürekli tıbbi gözetim esastır. Hastanın takibini yapan doktor ortaya çıkan tıbbi sıkıntıların ve belirtilerin tedavi gerektiren başka bir hastalığa bağlı olup olmadığını saptayabilir.

Ankara’nın tüm bölgelerine evden eve ücretsiz servis hizmetimiz mevcuttur.