Eklem Kireçlenmesi (Osteoartrit)

Halk arasında Eklem Kireçlenmesi olarak bilinen Osteoartrit, genellikle 40 yaş üzerinde görülür. Dizler, eller, bel, boyun ve kalça en sık görüldüğü bölgelerdir.

Eklem Kireçlenmesinde, eklem kıkırdak yapısında bozulma oluşur ve eklem kıkırdağının altındaki kemik dokusunda değişiklikler meydana gelir. Kemikteki büyümeler ve eklem kenarındaki çıkıntılar, eklemlerin normal yapısını bozarak, hareketlerde kısıtlanmaya ve ağrıya neden olur.

Kireçlenme olan eklem bölgesinde ağrı temel bulgudur. Diz kireçlenmesinde merdiven çıkarken, çömelirken zorlanma, ilerlemiş olgularda ise yürüme güçlüğü olabilir. Boyun kireçlenmesi, sırt ve kollarda ağrı, kollarda uyuşmaya yol açabilir. Bel kireçlenmesinde ise kalça ve bacaklarda ağrı, uyuşma olabilir. Vücudumuzun en büyük kemiği olan ve vücut ağırlığını taşıyan  kalça kemiğinde oluşacak kireçlenme için erken dönemde uygulanacak tedavi programı çok önemlidir. Kalça kemiğinde oluşacak rahatsızlıklar neticesinde yürüme, koşma, merdiven çıkma, çömelme gibi hareketler sırasında vücut ağırlığının oluşturduğu yük daha da artar.

Teşhis ve Tedavi

Eklem Kireçlenmesi ilerleyen dönemlerde ciddi sağlık problemlerine yol açabileceğinden erken tanı ve tedavi çok önemlidir Eklem Kireçlenmesi teşhisi Fizik Tedavi ve Reahabilitasyon Uzman Doktoru veya Ortopedi ve Travmatoloji Uzman Doktoru tarafından konur. Şikayetlerin nedenini belirlemek için ayrıntılı muayene ile birlikte direkt radyografi (röntgen), diğer romatizmal hastalıklardan ayırt edebilmek için kan testleri ve eklem sıvısı incelemesi talep edilebilir.

Eklem Kireçlenmesinde tedavi planlaması hastalığın evresine ve şiddetine uygun olarak düzenlenir. Amaç ağrıların giderilerek hastanın günlük aktivitelerindeki kısıtlıkların kaldırılması ve hastalığın ilerlemesinin engellenmesidir.

1.Hastanın Eğitimi: Hastanın hastalığı konusunda bilinçlendirilmesi çok önemlidir. Özellikle ağır egzersizlerden ve zedelenmiş eklemlerin aşırı kullanımından sakınılması gerekmektedir. Ayrıca, hastalar fazla kilolarından kurtulmalı ve kilo almamaya dikkat etmelidir çünkü eklemlerin üzerine binen yük azaldıkça hastalığa bağlı şikayetler de azalır. Ağrılı dönemlerde istirahat önemlidir.

2.Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon: Fizik tedavi ve rehabilitasyon sürecinde doktor tarafından hazırlanacak program dahilinde sıcak/soğuk uygulamalar,  ağrı kesici akım tedavileri ve derin ısıtıcı tedaviler ile esneme ve güçlendirme egzersizleri uygulanabilir. Ev egzersizlerin tedavi sürecinde ve sonrasında düzenli olarak tekrar edilmesi çok önemlidir.

3.Ozon Tedavisi: Tamamlayıcı Tıp yöntemlerinden biri olan Majör Ozon Tedavisi, eklem hastalıklarında ve travmalarda hücre yenilenmesini ve iyileşmeyi hızlandırarak, dolaşımı düzenlemekte, sinir harabiyetini önlemekte tamir edilmesini kolaylaştırmaktadır. Eklem kireçlenmelerinde ayrıca Lokal Ozon Tedavisi ile eklem içine yapılan ozon enjeksiyonları, eklem içinde hava yastığı oluşturup kemiklerin sürtünmesini önler, eklem şişkinliğini azaltarak ağrıyı giderir ve kıkırdak dokunun yeniden tamir edilmesini sağlar.  Genellikle 8-10-12 seans planlanan Majör Ozon Tedavi uygulamaları Fizik Tedavi Uzman Doktorumuz tarafından planlanır.

4.Manuel Tıp Uygulamaları: Eklem Kireçlenmesi tedavi programında yer alabilecek en etkili yöntemlerden biri olan Manuel Tıp uygulamalarıdır. Özellikle hafif ve orta seviye kireçlenmelerde atak dönemi sonrası oluşan kas spazmları ile kas sertleşmelerini, eklem kısıtlılıkları tedavisi için Manuel Terapi, Osteopati, Refleksoloji ve Medikal Masaj uygulamaları  önerilmektedir.Kireçlenmenin tedavi yaklaşımındaki amaç, hastalığın ilerlemesini yavaşlatmak, ağrı ve kas tutukluklarını rahatlatmak, postür bozuklukları varsa düzeltmek, hareket serbestliğini ve hayat kalitesini arttırmaktır.

5. Eklem İçi Enjeksiyonlar ve PRP: Eklem Kireçlenmesi tedavisinde çeşitli iğne tedavileri etkilidir. PRP (Platelet Rich Plasma) yöntemi hastanın kendi kanından elde edilen trombositten zenginleştirilmiş plasmanın sorunlu bölgeye enjekte edilmesi yöntemidir. PRP yöntemi, dokunun onarımı ve iyileşmesine katkıda bulunan onlarca büyüme faktörü içerir ve bu büyüme faktörleri ortama verildiğinde, vücudun kendi iyileşme mekanizmalarına destek olarak hasarlı dokuların tamirine, ayrıca uygulama yapılan bölgede ağrıların azalmasına  ve fonksiyonların düzelmesine yardımcı olurlar. PRP yöntemi dışında ayrıca eklem şişliğinin olduğu dönemlerde eklem içine kortizon enjeksiyonu ve eklem kayganlığını arttıran ilaçlar enjekte edilebilir.

6.Düzenli egzersiz: Düzenli egzersiz kireçlenmeden etkilenen eklemi çevreleyen kasların güçlendirilmesi açısından önemlidir. Böylece ekleme binen yükün azaltılması sağlanmış olur. Uygulanacak egzersiz programınızın mutlaka doktorunuz tarafından düzenlenmesi uygun olacaktır.

7.İlaç Tedavisi: Eklem kireçlenmelerinde ağrı kesici ve iltihap dağıtıcı ilaçlar hastalığın belirli dönemlerinde doktor kontrolü altında kullanılmaktadır. Kıkırdağı güçlendiren ilaçlar ile vitamin ve bağ dokusu temel maddeleri içeren gıda takviyeleri birkaç ay kullanılmak üzere doktor tarafından önerilebilir.