PRP (Platelet Rich Plasma) Nedir?

PRP doku iyileşmesini arttırıcı etkisiyle son yıllarda özellikle kas iskelet sistemi yaralanmaları ve tedavisinde uygulanan uygulamalardan biridir.

Kanımızda var olan, kemik iliği tarafından üretilen  ve sayıları ortalama 300.000 civarında olan plateletler veya diğer adıyla trombositlerin asıl görevi, bir yaralanma olduğu anda meydana gelen kanamayı durduran pıhtıyı oluşturmaktır.Bir başka ifadeyle kan damarlarının yaralanması durumunda topaklanarak kanamayı durdurur. Trombositler ayrıca dokunun onarımı ve iyileşmesine katkıda bulunan ve vücudumuzdaki hasarlı dokuların onarımını ve doğal hallerine dönmelerini sağlayan “büyüme faktörlerini” yapısında barındıran kan bileşenleridir.   Bu büyüme faktörleri ortama verildiğinde, vücudun kendi iyileşme mekanizmalarına destek olarak hasarlı dokulardaki tamire yardımcı olurlar. Büyüme  faktörleri aynı zamanda yeni damarların oluşumu, enfeksiyonların önlenmesi ve doku proteinlerinin üretimi konularında olumlu etkilere sahiptirler.

Hasarsız bir dokuda trombositler az sayıda bulunur ve aktif değillerdir. Uygulanan tedavi sonrasında o dokuda trombosit sayısı normalin 2-4  katına yükselir ve uygulama nedeniyle oluşan hafif hasar nedeniyle gelen uyarı ile aktifleşen trombositlerden salgılanan büyüme faktörleri çevre ile etkileşime geçer ve o dokunun beslenmesine, yenilenmesine olanak sağlayacak bir dizi reaksiyon başlatır. Bu da kullanılan alanın rejenerasyonu için etkin ve güvenli bir seçenek sağlar.

PRP tedavisinin amacı  bu hedef dokuya kan dolaşımı ile taşınabilecek olandan çok daha fazla sayıda trombositi verebilmektir. Bu sayede hasarlı dokunun onarımı hızlı ve güçlü bir şekilde başlar ve iyileşme daha çabuk sonuçlanır.

PRP Ankara tedavi merkezleri arasında geniş bir hasta potansiyeline sahip olan Özel Du-Çe Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Merkezi’ne başvuran hastalar öncelikle  Fizik Tedavi Uzman Doktoru ile görüşür. Bu görüşmede hastanın genel sağlık durumu, varsa geçmişteki ve bugünkü sağlık problemleri ve mevcut rahatsızlığı ile ilgili bilgi alınır ve fiziki muayene yapılır.  Hastanın şikayetine uygun olarak planlanan PRP tedavisi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Uzman Doktoru  tarafından uygulanır.

PRP’nin Hazırlanması ve Uygulanması

PRP için öncelikle hastadan 30-60cc  arasında kan alınır. Hastadan alınan kan pıhtılaşmayı önleyen  ajan içeren PRP tüplerine yerleştirilir; tek kullanımlık özel filtreler ve santrifüj cihazları ile ayrıştırılarak istenmeyen kısımları uzaklaştırılır. Ayrıştırılan  trombositten zengin plazmayı içeren 2-6 ml kısım enjektör ile tedavi edilecek bölgeye uygulanmak üzere hazırlanır. PRP’de normale göre 3-5 kat daha fazla oranda trombosit bulunur. Bu da milimetrede yaklaşık 1 milyon trombosit anlamına gelmektedir. Her bir trombosit içinde sayısız miktarda büyüme faktörü ve biyoaktif molekül olduğu göz önünde bulundurulduğunda tedavinin yararlılığı daha büyük anlam kazanmaktadır. PRP uygulamasının kaç kez yapılacağı konusunda hastanın durumu belirleyicidir. Bazı durumlarda tek bir uygulama yeterli olurken, hastalığın cevabına göre 2 ya da 3 hafta arayla tekrarlanabilir.

PRP Tedavisinin Faydaları

PRP tedavisinde, kişinin kendi kanından elde edilen  ve büyüme faktörleri içeren trombositler kullanılmaktadır. Yoğun büyüme faktörleri sayesinde vücut dokuları daha hızlı iyileşebilmektedir. Bir başka deyişle PRP ile hastanın tedavi süreci hızlanır ve kalıcı sonuç alma olasılığı artar.

PRP Tedavisinin Yan Etkileri

PRP kişinin kendi kanı dışında başka bir madde içermemesi nedeniyle ilaç olarak kabul edilmemektedir. Böbrek, karaciğer ve midede yan etkilere yol açmaz, herhangi bir alerjik reaksiyona neden olmaz ve kortizon içermez. Özellikle kortizon uygulamalarından sonra meydana gelebilecek tendon kopması ya da cilt altı yağ dokusunda erime gibi yan etkileri bulunmamaktadır. Tedavinin etkisi ilaçların aksine uygulandığı bölge ile sınırlıdır,uygulandığı alanda enjeksiyonun batım yaptığı yerlerde ufak şişlikler, ağrı ve morarma olabilir.

PRP Kimlere Uygulanamaz?

PRP tedavisinin enfeksiyona yol açmamak için tedavinin yapıldığı bölgenin hijyenine özen gösterilmesi gerekir. Ancak bu yan etkiler çok sık görülmez, Kan sulandırıcı ilaç kullananlar, kanser öyküsü bulunanlar, çeşitli kan hastalıklarına sahip olanlar PRP yapılacak bölgede enfeksiyon ya da iltihap olanlar, hamile ve emziren kadınların PRP yaptırması uygun değildir.

Daha Detaylı Bilgi İçin Lütfen Arayın 0312 4392811 / 0506 2939577