Yüz Felci Rehabilitasyonu

Yüz Felci, beyin sapından çıkarak yüzümüzde alın, göz kapağı, kaş, burun kenarı, dudak kenarı ve boyun kaslarını hareket ettirmeyi sağlayan sinirlerin hasar görmesi sonucunda yüz kaslarının yönetilmesinin azalması ve kaslarda hareketsizlik oluşmasıdır. Kaslardaki hareketsizlik hafif derecede olabileceği gibi tamamen de hareketsizlik görülebilir.

Santral Yüz Felci, beyindeki bir hasar nedeniyle meydana gelen bir yüz felcidir ve beraberinde beyin hasarı, inme veya vücudun başka bir yerinde tutmama gibi başka bulgular da oluşur.

Periferik Yüz Felci ise çevresel faktörler nedeniyle oluşmaktadır. Sinir beyin sapından çıktıktan sonra başına gelen bir olay neticesinde hasar görür ve yüzün sadece o tarafı etkilenir, vücudun herhangi başka bir yerinde bulgu oluşmaz.

Teşhis ve Tedavi

Yüz felciyle gelen hastanın tanısı için en değerli bulgu muayenedir. Hastanın yüzüne bakarak; gözlerini kapama, alnını-kaşlarını kaldırma, burnunu çekme, ağızda ıslık öttürme, boynunu germe hareketi gibi belli mimik hareketlerini yapmasını istenir. Bu mimik hareketleriyle hastanın etkilenen taraftaki hasarının derecesini belirlenir. EMG-Elektromiyografi (kasların ve onları kontrol eden sinirlerin sağlığını kontrol eden test), MRG ve BT gibi görüntüleme taramaları ve kan testleri de Yüz Felci teşhisinde başvurulan yöntemlerdendir.

Yüz Felci tedavisi, neden olan faktöre göre değişiklik gösterir. Tedavideki amaç; normal yüz görünümünün, istemli hareket esnasında yüz simetrisinin, duygusal hareketlerin; ağız, burun ve göz çevresi kas fonksiyonlarının sağlanmasıdır.

Santral Yüz Felci vakalarında